Trainingen.

Faalangst

Faalangst betekent letterlijk dat je bang bent om te falen of om te mislukken. Het is dus angst, die optreedt als je iets moet doen waarbij je een prestatie moet leveren. Je presteert minder dan waartoe je in staat zou zijn, wanneer die angst zich niet zou voordoen. Angst te mislukken uit zich bijvoorbeeld in zaken als bang zijn voor een proefwerk, om een spreekbeurt of betoog te houden, iets voor te dragen, examenvrees.

Er zijn twee soorten faalangst:

Negatieve faalangst
De angst om af te gaan is zo groot dat je vóór en tijdens het presteren nergens meer aan kunt denken. Je hartslag versnelt en je spieren zijn gespannen. Je lichaam maakt zich klaar om te gaan vechten of vluchten. Tegelijkertijd worden het denken en je geheugen onderdrukt waardoor goed presteren tijdens bijvoorbeeld een examen onmogelijk wordt.

Positieve faalangst
Bij deze vorm van faalangst heb je ook negatieve gedachten, maar tijdens het presteren ontstaan er ook een bepaald percentage positieve gedachten die betrekking hebben op de taak waar je mee bezig bent en je gaat extra goed presteren. De spanning die de situatie oproept, wordt dus gebruikt voor een betere prestatie. Na de prestatie verdwijnen de positieve gedachten weer en meestal zeg je dat je slechte prestatie hebt geleverd.

Examenvrees

Het eindexamen komt in zicht en je ziet door de bomen het bos niet meer. Je kijkt als een berg op tegen de schoolonderzoeken en het centraal schriftelijk eindexamen. Je voelt veel spanning in je lijf en je wordt iedere dag nerveuzer waardoor je niet meer goed kunt concentreren. Ook al roept iedereen dat je dat examen gemakkelijk gaat halen, jij hebt maar één gedachte: "het gaat mislukken".

Hoe gaat de training in zijn werk?

Wanneer de examenvrees en/of faalangst heeft toegeslagen is het van belang dat je door middel van technieken je angstgevoelens in bedwang leert houden. Dat kan onder andere door de kracht van de techniek om anders te leren denken. Je leert onderscheid te maken tussen helpende en remmende gedachten. Je leert een goede balans te vinden tussen spanning en ontspanning.
Gedurende vijf bijeenkomsten van één uur leer je je bewust te worden van je eigen gedachten en deze uit te dagen en te veranderen met als doel de balans te herstellen tussen denken en voelen, tussen gewenste en haalbare doelen.